Onze School
AlgemeenDe Mariaschool bestaat meer dan 80 jaar en kent een rijke historie binnen de stad Hoorn. We zijn gevestigd in de binnenstad in twee panden, beide met een authentieke uitstraling. Het onderwijs op de Mariaschool is gedegen, professioneel en gericht vanuit de bedoeling. Wij willen leren, onszelf ontwikkelen, het beste uit onszelf en de leerling halen. Onze lat ligt hoog. Wij willen toonaangevend zijn in het onderwijs dat we geven. Ondanks onze lange staat van dienst zijn we een school die open staat voor vernieuwingen en die meegaat met de maatschappelijke en noodzakelijke veranderingen op het gebied van onderwijs. Uitdagend onderwijs, doorgaande lijnen, omgaan met verschillende onderwijsbehoeftes omvatten een deel van onze schoolvisie. De Mariaschool streeft ernaar een plek te zijn waar iedereen zichzelf kan zijn. Het onderwijsOp de Mariaschool starten alle kinderen van 4 jaar in de instroomgroep instroomgroep. Onze visie op de instroomgroep is dat we kinderen in een kleine, veilige groep willen laten wennen aan de basisschool en hen zo voorbereiden op het speelleerplein 1-2-3. De instroomgroep is leerjaar 1. Als uw kind eenmaal gewend is, een bepaalde mate van zelfstandigheid laat zien, afscheid kan nemen, zich durft uit te spreken, als er enige interesse is voor voorbereidende taal- en rekenspelletjes, dan maakt hij of zij de overstap naar het speelleerplein. De doorstroom naar het speelleerplein gaat geleidelijk.
De missie van de MariaschoolOnze missie is onderwijs te bieden met balans tussen drie domeinen kwalificatie, subjectivering en socialisering zodat onze leerlingen kunnen zeggen: “Ik beschik over kennis en ik kan iets!” “Ik weet wie ik ben en wat ik kan!” Leren vanuit leerprincipesEigenaarschap: is op de Mariaschool een essentieel begrip. Voor zowel de leerlingen als de vakmensen van de school. Eigenaar zijn van het eigen leerproces levert resultaten op, motiveert, inspireert en zorgt ervoor dat eenieder het beste uit zichzelf haalt. Vertrouwen: de kwaliteit van ontwikkeling en leren wordt mede bepaald door vertrouwen in jezelf en de ander. Zonder (zelf)vertrouwen dooft het leren vanzelf uit. Samen: Op de Mariaschool willen wij leren van en met elkaar middels interactie. Interactie tussen leerlingen, leerkracht en leerling, ouders en leerkrachten en tussen leerkrachten onderling. Vanuit verbinding met het kind, opvoeders, inhoud, omgeving en elkaar kunnen we zorgen voor een krachtig netwerk. Zone naaste ontwikkeling: Op de Mariaschool is leren zinvol en effectief als dit gebeurt in de zone van naaste ontwikkeling (Vygotsky). Dan krijgt een leerling precies zoveel hulp geboden dat het met succes een taak zelf kan uitvoeren. Activiteiten in de zone van de naaste ontwikkeling bieden uitdagingen en kansen om een kind zich te ontwikkelen. Er ontstaan leermomenten. Focus op ontwikkeling, leren door feedback: We weten op de Mariaschool dat feedback, mits op de juiste wijze gegeven, impact heeft op het leren, de werkhouding, motivatie en het sociaal emotioneel functioneren van leerlingen. Feedback is een krachtig middel om ontwikkeling positief te beïnvloeden. Katholieke schoolRespect en eigenheid van ieder mens. Een recht op een eigen levensovertuiging. Deze belangrijke uitgangspunten zijn onlosmakelijk verbonden met onze katholieke grondslag. Wij vinden dat ieder kind uniek is en onderdeel uitmaakt van een groep waarbinnen het zijn of haar eigen plek verdient.
|
Algemene contactgegevens(Hoofd/Onderbouw-) locatie: Eikstraat 3 1623 LP Hoorn. Bovenbouwlocatie: Onder de Boompjes 18 1621 GG Hoorn.
| Snel aanmelden Cookies Deze website maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, te verbeteren, om het gebruik van sociale media mogelijk te maken en informatie van derden te tonen. | Wij zijn een PENTA-school |